Kroppssammansättningstest nr 3

Ja nu har jag gjort test nr 3 av 3... Kursen är avslutad och jag är riktigt nöjd med resultatet! Hade siktat in mig på att ha tappat 2kg till men med tanke på att jag var sjuk en vecka och i fjällen 4 dagar (då jag fuskade MYCKET, hihi) så ser jag det som att jag nådde mitt mål! 

Ett kroppssammansättningstest utförs på en speciell impendansvåg som läser av hur din kropp ser ut på insidan. Här mäts:
1. vikt
2. kroppsfett
i procent
3. vattenprocent
4. muskelmassa
5. fysisk status
(balans mellan muskelmassa och fettmassa. Skala 1-9 där 4,5,6 är hälsosamt)
6. basal metabolism (hur mycket energi din kropp behöver)
7. fysisk ålder (hur gammal är din kropp jämfört med din biologiska ålder)
8. benmassa (skelettvikt).
9. bukfett

Första mätningen gjordes 22/1 och andra 21/2 och igår, den 2/4, gjordes den sista.
Här är resultatet efter 10 veckors träning och 9 veckors "matmedvetenhet"
(-1½ vecka då jag var sjuk och i fjällen)

1. 77,3kg - 74kg - 71kg
2. 31,2% - 29,3% - 26,5%
3. 51,3% - 52,6% - 54,6%
4. 50,5kg - 49,7kg - 49,5kg
5. 5 - 6 - 6
6. 1596kcal - 1563kcal - 1548kcal
7. 38år - 33år - 27år
8. 2,7kg - 2,6kg - 2,6kg
9. 5 - 4 - 3


Den största förändringen hos mig själv är att jag verkligen tänker på vad jag stoppar i mig. Inte så att det blir jobbigt eller att jag nekar mig själv mycket. Det är mer att jag tänker på MÄNGDEN jag sätter i mig och även att jag PRIORITERAR vad jag vill ha. Vill jag äta lite choklad till tv:n på kvällen så hoppar jag över bullen på dagen eller tvärt om. Småätandet som har varit en hel del har (nästan) upphört och jag rör på mig mycket mer än innan.

Nu ska jag fortsätta denna resan på egen hand men vet att jag kan vända mig till Sofia och de andra på Träna om jag skulle behöva stöttning/peppning/hjälp. Jag har även bokat in ett nytt kroppssammansättningstest i juni så jag kan inte slappna av helt ;-)

På tur nu står ju Kungälvsloppet den 15/4 och sen är det vårruset den 8/5 så det är bara att springa på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0